טיפים

טיפ מספר 1- רעיונות לפעילות במפגש סיכום ופרידה

1. "שיר במתנה": על שולחן במרכז החדר נפזר ספרי שירה למיניהם כגון: ספר שירי ילדים, שירי ארץ ישראל, ספרי משוררים כמו יהודה עמיחי ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם. נכין מראש פתקים עם שמות המשתתפים בקבוצה וכל אחד יגריל שם.

על המשתתפים למצוא שיר אותו הם 'מעניקים במתנה' לאותו אחד שעלה בגורל. באמצעות השיר אפשר להתייחס להיבטים כמו- השיר ייצג את התהליך שעבר מקבל המתנה כפי שהוא נראה בעיניו של נותן המתנה, השיר הוא איחול להמשך הדרך או כל אמירה חיובית אחרת (לשלב זה יש להקדיש כ-20 דקות).
כשכל המשתתפים סיימו, יקריאו אחד לשני את השיר, בפורום קבוצתי ועל הקבוצה לנסות לזהות למי 'מוקדש' השיר.
מה נרוויח? טקס פרידה חגיגי ועמוק בין המשתתפים לבין עצמם תוך מתן משוב ומילים טובות ומחזקות.

2. "על ציר הזמן": משרטטים על הרצפה או מניחים על הרצפה רצועה ארוכה, מחלקים אותה לחודשים לפי התקופה המשותפת . יחד עם הקבוצה כותבים בכל חודש את הפעילויות המיוחדות שהיו– פתיחת קורס, נושא המפגש, אירוע מיוחד וכד'. לאחר שהפעילויות נמצאות מול העיניים, כל אחד מספר (או נעמד) על מה שהוא אהב או היה משמעותי במיוחד עבורו ומסביר למה.
מה נרוויח? סיכום והתבוננות על התהליך האישי.
(רעיון זה הובא מתוך האתר 'מה המצב – כלים חווייתיים לעבודה משמעותית במפגשים אישיים וקבוצתיים' לעוד רעיונות לחצו כאן.)

רעיונות נוספים ניתן למצוא באתר 'סרטונים והפעלות לסדנאות פיתוח ארגוני'.




טיפ מספר 2- רעיונות לפעילות במפגש סיכום בשילוב אמנות

      1. ציור אישי: על השולחן במרכז החדר נכין "ב­ופה" של חומרי יצירה וציוד יצירה – דפים, צבעי מים, צבעי גואש, צבעי פנדה, מספריים, דבק, ז'ורנלים, נצנצים, חרוזים ועוד.
כל משתתף יצייר ציור, מופשט או מוחשי, ובו יתאר את התהליך והדרך שהוא עבר לאורך המפגשים. בתום שלב הציורים, ייערך סבב ובו המשתתפים יציגו את הציורים/ יצירות ויתארו את התהליך שעברו, 'מאין באו ולאן הם הולכים'.
ומה אם תהיה התנגדות? ייתכן שאנשים יביעו התנגדות לצייר "אני לא יודע לצייר", "אין לי כישרון" וכדו'. נדגיש את חשיבות התהליך ולא התוצאה. אין צורך בידע מוקדם או בכישרון, הציור לא צריך לצאת 'יפה', חשוב שיבטא את מה שעברנו. אפשר להציע להתחיל מסתם 'קישקוש'... ומי שבכל זאת מתנגד או מתקשה לא חייב, ניתן להציע לו לכתוב במקום לצייר. לפעמים מעצם השחרור מהצורך לצייר תשתחרר ההתנגדות והציור יזרום. ואם לא, לא נורא....
2.  ציור קבוצתי: פעילות זו מתאימה לסיום תהליך המשלב גיבוש של הקבוצה. נפרוש על הרצפה או על שולחן גדול גיליונות נייר גדולים. במרכז השולחן או על שולחן בצד נניח את אותו "בופה" של חומרים.
הקבוצה תתבקש לצייר ציור משותף, ללא תכנון מוקדם. מומלץ לתת את ההנחיה לקבוצה כהזמנה פתוחה כך שכל משתתף יביא את עצמו לידי ביטוי על הדף באופן חופשי. הציור יתבצע בשקט ואפשר להשמיע ברקע מוזיקה נעימה.
כדאי ואף רצוי שהמנחה יתבונן על האינטראקציה בזמן היצירה.
כשהקבוצה סיימה לצייר פותחים סבב שיחה על הציור ועל תהליך היצירה. משתפים בתחושות, מחשבות ורגשות שעלו לכל אחד במהלך היצירה. במהלך השיחה, אם יש מי שלא אוהב את חלקו בציור או שאינו מרוצה ממנו, מומלץ לתת לו הזדמנות לשנות, לתקן או להוסיף לציור שלו. ניתן גם לעשות זאת רק בדיבור על – מה צריך לקרות בציור כדי שאהיה מרוצה ממנו?
הציור ותהליך היצירה מהווים הזדמנות לחברי הקבוצה להתבונן על הקבוצה ועל תהליך הגיבוש, והזדמנות לכל אחד ואחד להתבונן על מקומו בקבוצה. 


בשתי הפעילויות מובטחת חוויית הנאה ושחרור יחד עם הזדמנות להעמקת ההתבוננות העצמית.



טיפ מספר 3- רעיונות לפעילות במפגש פתיחה של קבוצה ותיקה

שנת הלימודים מתחילה ואתה יש לא מעט התחלות של עבודה עם קבוצות. מפגש הפתיחה מהווה שער אל תהליך העבודה בקבוצה. הוא כולל הכרות, בניית חוזה ותיאום ציפיות, מסייע בהפחתת החרדה, בבניית אמון ובהקניית ביטחון. אנחנו נוטים לחשוב שתרגילי ההכרות נועדו רק לקבוצות בהן המשתתפים אינם מכירים האחד את השני. אני מציעה להשתמש בתרגילי הכרות גם בקבוצה ותיקה כדי לתת הזדמנות להכרות מעמיקה יותר או מזווית שונה, חדשה ומעניינת.
1.  לכל איש יש שם – כל משתתף בתורו מספר על מקור שמו, מדוע בחרו הוריו בשם זה, מה הסיפור שעומד מאחורי השם. תופתעו לגלות כמה סיפורים מרגשים, משעשעים ומפתיעים עומדים מאחורי השמות המוכרים של חברי הקבוצה. בכל פעם שאני משתמשת בתרגיל הזה עולים דברים נהדרים ונוצרת אווירה טובה ומשועשעת.
     2. ספר לי עלי – כל חבר בקבוצה מציג חבר אחר תוך שהוא צריך לספר על תכונה חיובית שלו. ניתן להתחיל בהגרלה- השם שעלה בהגרלה, אותו אציג. ניתן לעשות זאת בשיטת "הפופקורן" – אני בחרתי להתחיל ואני אציג את... על פי בחירתי.
בשני המקרים התור עובר למי שהציגו אותו וכך המעגל ייסגר כאשר הדובר האחרון יציג את הראשון.
אם רוצים להוסיף עוד קלילות לתרגיל – אפשר להביא כדור אותו מוסרים למי שמדברים עליו.
התרגיל מאפשר תחילת עבודה באווירה חיובית בקרב חברי הקבוצה.
     3. מתי בפעם האחרונה?... – משמיעים ברקע מוזיקה אנרגטית, חברי הקבוצה מסתובבים חופשי בחדר. כאשר המוזיקה נעצרת, נעמדים מול מי שעומד בסמוך ועונים על שאלה שהמנחה שואל (מומלץ לתת כשתי דקות עבור השיחה) וממשיכים להסתובב בחדר עם המוזיקה וחוזר חלילה.
דוגמאות לשאלות: מתי בפעם האחרונה עשית משהו בשביל מישהו?
ספר על מקום מיוחד בעולם שביקרת בו
ספר על פעילות אקסטרים שעשית
איך אתה אוהב את הקפה שלך?....
מומלץ לשלב שאלות הקשורות לנושא בו עוסקת הקבוצה.


מאחלת לכולם התחלות טובות.




טיפ מספר 4- איחולים לשנה חדשה וטובה

בימים האחרונים השתתפתי במספר מפגשי נטוורקינג. בכל אחד מהמפגשים מנהלת הקבוצה נתנה מקום לאיחולים לשנה החדשה. הרעיונות היו פשוטים וקלים ליישום ועשו הרבה טוב על הלב לכל המשתתפים.

1. לזה שיושב מימין: כל משתתף מקבל כרטיס ברכה ריק ומתבקש לכתוב לעצמו איחולים לשנה החדשה, כל מה שהוא מאחל לעצמו ומייחל לו. אם לקבוצה יש מטרה משותפת (כמו במקרה הנטוורקינג – עסקים), כדאי לכוון שתכני האיחולים יהיו קשורים לנושא בו עוסקת הקבוצה. כשכולם סיימו, מעבירים את הכרטיס ליושב מימין (או משמאל...). היה נחמד לגלות כמה האיחולים לעצמי התאימו 'בול' לזאת שישבה מימיני וכמה כייף היה לקבל איחולים מהיושבת לשמאלי.
תודה לענבר קירשנבוים, יועצת זוגית ומשפחתית)

2. מעצמי לעצמי: כמו ברעיון הקודם, גם כאן כל משתתף מקבל כרטיס ברכה ריק ומתבקש לכתוב איחולים לשנה החדשה. הפעם ההנחיה היא לכוון למישהו אחר בקבוצה, מבלי לדעת למי. המנחה אוסף את הברכות ומכריז שבהמשך יחזור אליהן. בהמשך המפגש, בזמן המתאים, מחלק המנחה את כרטיסי הברכה כשהם הפוכים. כל משתתף מקבל את הכרטיס עליו כתב. ההפתעה היתה גדולה ולא פחות ממנה השמחה לקבל את האיחולים שכתבתי!
(תודה לתימורה שפירא, מטפלת ב-NLP ודמיון מודרך ומרצה ל-NLP)

3. מעצמי לעצמי ב': כל משתתף מקבל כרטיס ברכה ריק ומתבקש לכתוב לעצמו איחולים לשנה החדשה, כל מה שהוא מאחל לעצמו ומייחל לו. את הכרטיס מכניסים למעטפה וכותבים עליה כתובת. המנחה שומר אצלו את המעטפות הסגורות וכמה שבועות לפני ראש השנה הבא, שולח אותן. בחלוף השנה כבר שכחנו שכתבנו ומה כתבנו ויהיה נחמד לקרוא מה איחלנו לעצנו לשנה שחלפה ומה מכל זה הצלחנו להגשים.
לא משנה באיזו דרך תבחרו, אני ממליצה להביא כרטיסי ברכה או דפים יפים ונעימים לעין. נעים לעין שמח בלב.

מאחלת לקוראי הבלוג ולכל עם ישראל, שנה טובה מלאה ביצירה ועשייה משמעותית.

מוזמנים לצפות בסרטון החביב הזה: 



טיפ מספר 5- תרגילי היכרות בקבוצה גדולה

לעתים קורה לנו שאנחנו נדרשים להנחות קבוצה גדולה או להרצות בפני קבוצה גדולה ובכל זאת אנחנו רוצים לפתוח עם הכרות ושבירת קרח בין הנוכחים. סבב 'רגיל' שבו כולם מדברים איננו מתאים, אך אפשר לבצע זאת בקבוצות קטנות או באופן אקראי כך שכל משתתף מכיר מספר משתתפים באופן אקראי.
1. מינגלינג 'מלחמה' – המטרה של המשתתפים לאסוף כמה שיותר חתימות. כל משתתף מקבל קלף 'מלחמה', דף חתימות ועט. על גב הקלף מוצמדת כרטיסיה עם שאלה (שאלות לדוגמא: מהו הדבר שהכי מצחיק אותך? מה גורם לך הנאה? דברים שאתה "מת" לעשות ואין לך אומץ...באיזה תחום אנשים נוהגים להתייעץ איתך? ועוד ועוד). מסתובבים בחדר ונעצרים ליד מישהו לא מוכר. כל אחד בתורו שואל את השני את השאלה שעל גבי הקלף שברשותו. אחרי שעונים על השאלות הופכים את הקלפים ומשחקים 'מלחמה' – בעל הקלף הגבוה (=חזק) יותר זוכה בחתימה על דף החתימות. לאחר החתימה מחליפים קלפים וממשיכים להסתובב עד המפגש הבא.
2. תרגיל החתימות – גם בתרגיל זה המטרה לאסוף כמה שיותר חתימות. כל משתתף מקבל דף 'תרגיל החתימות האיכותיות', עליו מופיעה רשימת כ-20 משפטים והיגדים כגון: 'יש לי 4 ילדים ומעלה', 'אני מנהל דף עסקי בפייסבוק', 'אני מגדל בעל חיים', 'אני קיבוצניק במקור', 'עשיתי פעילות אקסטרים', 'אני מתנדב בשעות הפנאי', 'יש לי חלום' ועוד. (מומלץ לשים משפטים בהקשרים לתחומים שונים כולל תחומים הקשורים למטרת המפגש של הקבוצה).
המשתתפים מסתובבים בחדר במטרה להכיר מה שיותר אנשים ולאסוף חתימות איכותיות עם סיפורים. כשפוגשים מישהו, לפני החתימה, יש להתייחס בשני משפטים לתוכן עליו חותמים. המטרה לאסוף סיפורים מעניינים.
כדאי להקדים לתרגיל 10-15 דקות, בסופו מכריזים על תחרות- מי אסף הכי הרבה חתימות ומבקשים לשמוע 2-3 סיפורים מעניינים ששמעו בעת איסוף החתימות. 
                          
                                   

טיפ מספר 6- תרגילים להגברת הערנות, לשחרור ולשבירת הקרח


מה קורה לכם כשאתם חוזרים לעבוד אחרי הפסקת הצהריים? אחרי ארוחת צהריים? הבטן מלאה, העפעפיים רומזים שלא תזיק לנו שנ"צ קצרה, הריכוז לא במיטבו. קשה, אה?! כשאנחנו חוזרים לסדנה אחרי הפסקת הצהריים הקושי של המשתתפים קשה פי כמה. רמות האדרנלין אצלנו גבוהות והן עוזרות לנו להיות ערניים, אנחנו דרוכים להמשך הסדנה. ואילו המשתתפים, פאסיביים ולכן גם הרבה פחות ערניים.
מה עושים? תרגילים לשחרור והגברת הערנות!
1. תרגיל עם כדור: על המשתתפים להסתדר במעגל, זו נקודת המוצא שלהם. המנחה מעביר את הכדור לאחד המשתתפים. ההוראה - עליכם להעביר את הכדור ביניכם בזמן הקצר ביותר שתוכלו. כל המשתתפים חייבים לגעת בכדור!!! ישנם שני תנאים להעברת הכדור:                   
א. אין להעביר את הכדור לעומד לצדך.                                           
ב. אין לגעת בכדור בו-זמנית ע"י יותר ממשתתף אחד.
מאפשרים לקבוצה מספר דקות לביצוע.
שימו לב: בדרך כלל הקבוצה שומרת על מבנה של מעגל, למרות שאין כלל כזה בהנחיות הניתנות לקבוצה. אם  אחרי כחמש דקות של הצעות ודיונים לא פוריים, לא יועלו רעיונות לשיפור ניתן לתת רמז ולהציע לקבוצה לחשוב על האפשרות לשנות את מיקומם במרחב.
הפתרון המהיר ביותר שמוכר (וודאי יכול להיות פתרון מהיר עוד יותר):
לעמוד בשתי שורות זו מול זו (אלה שעומדים בשורה אחת אינם נחשבים ככאלה שעומדים לצד אלה שעומדים בשורה השנייה). כך מתקיים תנאי א. כל משתתף מניח את ידיו בין ידי משתתפים שעומדים מולו. המשתתפים יוצרים מסלול לירידת הכדור מגבוה לנמוך. מחזיק הכדור עומד ראשון ומתחיל להניע את הכדור. הכדור מתגלגל במהירות עד לאחרון, תוך שמירה על תנאי ב -  אין לגעת בכדור בו-זמנית ע"י יותר ממשתתף אחד.
משך הביצוע: כשנייה אחת למשתתף.
על מה אפשר לדבר בתום התרגיל: יציאה מקיבעון, חשיבה יצירתית, חשיבה פורצת גבולות. תקשורת בין המשתתפים בחיפוש אחר פתרון. התמדה במשימה לנוכח תחושת תסכול וכישלון. חשיבותה של הצלחה, כמעוררת מוטיבציה ותחושת מסוגלות. וכשתצפו בקבוצה במהלך התרגיל וודאי תבחינו בנושאים נוספים שכדאי לדבר עליהם.

2. עוברים דרך החישוק: על המשתתפים לעמוד במעגל ולהחזיק ידיים. בין שני משתתפים נמצא חישוק (שני המשתתפים אוחזים בחישוק). חישוק נוסף מצוי בחדר על הרצפה ומותר להשתמש בו, אבל אך ורק בשלב התכנון. ההוראה – כולם צריכים לעבור דרך החישוק, כולל השניים המחזיקים בו, מבלי לעזוב ידיים. עליכם לעמוד בסוף ביצוע התרגיל בדיוק בצורה בה התחלתם אותו (עם הפנים לתוך המעגל). לתרגיל יש מספר רב של פתרונות. נסו למצוא פתרון איכותי, במובן הזה שהפעילות תיעשה בזמן הקצר ביותר. זמן הביצוע יימדד בשניות.
לרשות הקבוצה 10 דקות לתכנון. 
זמן ביצוע טוב הוא שתי שניות למשתתף.
על מה אפשר לדבר בתום התרגיל: מנהיגות, עבודת צוות ופתרון בעיות ועוד. ניתן להשתמש בתרגיל החישוקים גם כפתיח למחשבה, כיצד ניתן לפזר את החשיבה בכל רחבי הארגון ולא להסתפק במעט "חושבים" ובהרבה "מבצעים".
התרגיל מציב בפני הקבוצה מטלה שנראית בהתחלה בלתי אפשרית ולאחר פתרונה – קלה לביצוע. כל קבוצה מגיעה לפתרון בדרך משלה ובדרך כלל המשתתפים שבעי רצון מהפתרון, גם אם הפתרון  איננו  טוב (יש לפחות שמונה פתרונות שונים). פעמים רבות מסתפקים המשתתפים בפתרון הראשון שמצאו. "האויב של הפתרון המצוין הוא הפתרון הסביר, או אפילו הטוב, שאנשים נוטים לפעול על פיו, ללא בדיקת אפשרויות נוספות". קבוצה השואפת להשיג מצוינות מציבה לעצמה אתגרים ומשכללת את הפתרון עד לנקודה בה המשתתפים מחליטים שהגיעו לפתרון הטוב ביותר, עבורם.




2 תגובות: